Tuesday, June 15, 2010

Baru tahu apa perasaan cikgu menanda kertas..

Setelah lama blog saya ini tidak diperbaharui entrinya. Maka dikesempatan ini, saya yang dalam keadaan tertekan, ingin menggunakan kelebihan pada teknologi terkini. Untuk merakamkan luahan perasaan saya setelah merasai suatu pengalaman yang tidak dapat dilupakan sampai bila-bila.

Untuk maklumat para pembaca, saya yang sememangnya seorang Pembantu Makmal di sebuah sekolah swasta di tanah air, buat kali pertamanya (dan mungkin kali terakhir) saya dapat membuat soalan peperiksaan dan menanda kertas tersebut. Itu suatu pencapaian yang amat dibanggakan buat seluruh warga Pertubuhan Pembantu Makmal Sedunia (WLAO) [hahaha!!] walaupun ia dilanda berbagai kontroversi tentang hakikat ini.

Sememangnya saya sangat-sangat menginginkan peluang seperti ini di dalam kehidupan saya. Saya telah diberi mandat untuk mengubal soalan Tajweed Tingkatan 5. Walaupun saya seorang Pembantu Makmal, adakah saya berkelayakkan untuk menggubal soalan? Biarlah apa pun orang mengata, tapi saya tetap cuba membuat yang terbaik sehinggalah penggubalan soalan itu disahkan oleh Ketua Penatia Tajweed dan Ketua Jabatan Al-Quran.

Walaupun telah disahkan, tapi biasalah manusia, tidak dapat lari dari kesilapan. Ada juga beberapa soalan yang ada sedikit masalah teknikal. Alhamdulillah ia selamat diperbaiki secepat mungkin.

Selepas habis detiknya para pelajar menduduki peperiksaan, kini giliran saya mengorbankan waktu cuti saya dengan menanda kertas soalan tersebut. Ketika itu, baru saya mendalami benak hati seorang guru "Begini rupanya nasib menjadi guru. Masih bekerja ketika semua orang sedang bercuti". Ketika menanda pula...ya Allah!!! Kesabaran memang benar-benar diuji. Karenah pelajar pada jawapan mereka sudah cukup memain emosi saya ketika itu.

Macam-macam perasaan datang. Ada ketika, saya terketawa seorang diri membaca jawapan mereka, ada ketika pula, saya kepeningan membaca tulisan mereka yang "mahir" dalam ilmu khatnya. Ada ketika pula, rasa bengang lagi marah dengan ketidak-sungguhan mereka dalam menjawab. Ada ketika pula, terasa kesian melihat cara mereka menjawab. Ketika itu sekali lagi saya mendalami benak seorang guru. "Dulu, tulisan aku lagi buruk dari ini, macamana agaknya ustazah tu tanda kertas aku ya? Dulu, jawapan aku lagi "kreatif" dari jawapan dia ni, macamana agaknya reaksi cikgu ni ya?"

Sesudah siap menanda, kini sampainya ke waktu kemuncak iaitu memberi markah pula. Siap kira markah untuk seorang pelajar, kemudian pergi ke pelajar yang lain pula. Ada ketika saya terpaksa periksa berkali-kali jawapannya, jika saya dapat memberikan sedikit markah "kasihan" untuknya. Ada ketika, saya kira berkali-kali. Takut-takut tersalah kira menyebabkan pelajar itu gagal. Sekali lagi saya mendalami benak seorang guru. "Aku dulu pun, banyak juga subjek yang gagal, mesti cikgu tu bengang kat aku. Tapi yang pasti, aku tak pernah gagal dalam subjek Tajweed!!!"

Dalam melayari emosi yang beralun lagi berombak. Akhirnya aku menjerit juga seorang diri melayan perasaan yang lara ini terhadap kertas jawapan seorang pelajar ini. "Kenapa kau boleh gagal dalam Tajweed haaaa!!!!!?????? Kau dah Tingkatan 5 tahu taaaaakkkk!!!!!!!!"

Soalan yang saya buat ini, bukannya susah sangat. Saya mengkategorikan sebagai tahap yang paling "Ultra-Super-duper-Mega-Extravaganza" senang dah. Tapi boleh gagal juga. Kalau tengok markah Tilawah, OK pulak. Maksudnya, kalau 11 tahun kamu di dalam institusi persekolahan ini, kamu dalam 11 tahun mempraktis bacaan Al-Quran yang juga ilmu Tajweed. Tapi macamana boleh gagal jugak ni!!!???? Sekarang ni..bukan bengang lagi..tapi sedih yang teramat!!

Saya akan memohon Pertubuhan Pembantu Makmal Sedunia (WLAO) untuk memanjatkan kepada pihak Kementerian Pelajaran agar dimasukkan subjek Ilmu Tajweed dalam Sijil Penilaian Menengah (SPM) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) untuk tempoh 2 tahun akan datang ini. Agar mereka merasa seronok untuk membaca Al-Quran sekaligus mempraktikkan ilmu Tajweed yang mereka kuasai itu.

No comments: