Tuesday, April 27, 2010

Baju Seragam JPAM yang Baru??!!

Bila baca Berita Harian, pagi tadi, sangat terkejut ada gambar daripada laporan akhbar itu yang menunjukkan gambar beberapa pelajar memakai pakaian seragam serba biru. Tapi tajuk laporan tersebut ialah "Seragam Baru JPAM".

Sungguh saya terkesima lagi terkejut lagi tergamam lagi terduduk lagi ternganga. Memang takjub sangat. Ketika di sekolah, saya juga mengikuti pergerakan kadet JPA3. Tapi bila melihat, Kementerian Dalam Negeri merasmikan baju seragam baru itu semenjak 16 September 2009, ia adalah satu perkara yang baru.

Mungkin saya tidak dapat menerima hal perisitwa yang baru, kerana itu saya terkejut besar. Tapi itulah hakikatnya. Sedangkan sebelum ini, pakaiannya serba jingga, ketika saya di dalam kadet JPA3, saya sukakannya kerana warna ini tidak lain daripada lain. Walaupun dikutuk orang yang memandang teruk pada setiap sesuatu, tapi terasa berbeza dengan baju serba jingga ini.

Cuma, jika sekarang ini, pihak JPAM meminta semua kadet-kadet di setiap sekolah yang mengikuti latihan Kadet JPAM, maka pastinya dapat merasai baju seragam yang bewarna baru.

Kalau dulu sebelum ini, yang menyelamat di tempat kejadian kemalangan atau malapetaka, pasti akan terjumpa pakcik-makcik yang berbaju hijau dengan beret oren atau baju oren. Mungkin akan datang, pakcik-makcik tu nanti pakai baju warna biru pula. Hehehe.. Kadet-kadet KAPA di sekolah-sekolah juga akan berbaju seragam biru. Tahniah Jabatan Pertahanan Awam Malaysia!!

2 comments:

Nyayu Amibae said...

Salam kunjungan di blog yang rapi ini.........

Unknown said...

waahh,,baju kapa batru ni pelik warnenya..rasa mcm x nk pakai..hahaha...lagi lawa yg ijau tuhh..waaaaaa...