Wednesday, January 21, 2009

Seluruh Dunia meletakkan Harapan kepada Seorang sahaja?


Baru-baru ni kita mendengar berita tentang kejayaan Barrack Obama memenangi jawatan Presiden Amerika Syarikat dan telah mengangkat sumpah sebagai Presiden Amerika Syarikat yang ke 44. Bahkan berita tentangnya sangat terhebah luas ke serata dunia. Begitu perihatin masyarakat dunia tentang orang ini sehingga segala latar belakang tentang dirinya diketahui oleh semua penduduk dunia ini. Baik di Asia mahupun di Afrika. Mereka menyatakan sokongan serta harapan yang sangat tinggi kepada lelaki ini. Mengapa isu ini begitu penting bagi masyarakat dunia?

Adakah mungkin kerana Amerika yang digelar "Polis Dunia"? Maka dunia ingin tahu siapa pula yang akan mentadbir kuasa besar dunia ini. Adakah mungkin kerana Dasar Luar Negaranya(Amerika) yang selalu merisaukan masyarakat dunia hari ini? Maka dunia ingin mengambil tahu tentang pembaharuan Dasar Luar Negara yang terbaru ini membawa berita gembira. Adakah mungkin kerana ingin melihat kepentingan masing-masing terhadap polisi Amerika yang baru?

Maka dunia benar-benar ingin memastikan agar polisi Amerika kali ini tidak mengecewakan. Kerana seorang ini sahaja, dunia sangat mengenali beliau serta terlalu mengambil tahu segala daripadanya, dari peribadi sehinggalah penetapannya pada polisi-polisinya. Sekarang menjadi tanda tanya kepada dunia tentang kabinet beliau yang akan dilantik nanti. Seolah-olah nasib dunia ini terletak pada sebuah rumah yang dicat putih itu. Inilah keadaan masa kini. Seluruh dunia merujuk kepada Amerika. Mengapa jadi begini sehingga mereka dipandang sebegitu?
Tetapi, hal seperti ini sebenarnya pernah berlaku dan ia berlaku pada orang Islam. Kita tidak pernah berasa hairan kerana dahulu dunia juga merujuk kepada dunia Islam suatu ketika dahulu.


Sultan Abdul Hamid II

Suatu ketika dahulu, orang inilah yang dilihat seluruh dunia tentang dirinya. Segala dasarnya dan keputusannya juga sangat dinantikan. Inilah lelaki yang dipanggil Khalifah Islam. Dahulu tentera Islam antara tentera yang tercanggih di dunia. Pasukan tentera yang menggunakan senapang terlebih dahulu di dalam sejarah dunia. Teknologi meriam paling awal dan paling berkesan dalam sejarah pembuatan senjata balistik. Armada kapal perang yang terbesar di Eropah ketika eranya.

Sistem kewangan yang lebih bermanfaat kepada rakyat jelata tak mengenal bangsa mahupun agama. Semuanya dijaga kebajikan masing-masing. Cukai yang dikenakan pula sedikit pun tidak membebankan, tetapi orang-orang di Venice,Italy mengambil peluang untuk meningkatkan cukai untuk para pedangang. Orang Islam pula yang difitnah oleh para penulis Orentalis bahawa kerajaan Islam menaikkan cukai perdagangan di pintu masuk Eropah.

Dasar luar negaranya juga sangat disenangi dengan negara-negara jiran mahupun negara musuh. Bahkan negara-negara yang kecil di Eropah juga meminta perlindungan Kerajaan Islam. Mana-mana negara yang ditawan kerajaan ini, pasti merasa hairan kerana mereka tidak sedikit pun terasa dijajah.

Selama beratus tahun Kerajaan Islam sangat gemilang. Sekarang ia tidak lagi seperti dahulu. Digulingkan, dihinakan, dilarang sebarang perkara yang mempunyai sangkutan dengan pemimpin yang bergelar Khalifah itu.

Pada tahun 1925, kerajaan Turki Moden yang telah menggulingkan kerajaan Islam Turki Uthmaniyyah, telah mengharamkan semua rakyat Turki memakai tarbus. Ketika itu, berlaku bantahan besar-besaran terhadap penetapan kerajaan baru ini, mereka keluar ke jalan-jalan utama dengan memakai tarbus demi membantah pengharaman terhadap tarbus. Kenapa tarbus diharamkan ketika itu?

Apabila Mustafa Kamal Attarturk menggulingkan pemerintahan khalifah Islam, dia merasakan selama ni orang Turki tak moden seperti Barat. Jadi dia gantikan tarbus tu dengan topi tinggi orang-orang barat. Malah sesiapa yang memakai tarbus akan ditangkap. Sehinggalah jutaan orang ditangkap hanya kerana mereka memakai tarbus. Sehinggakan hukuman gantung akan dikenakan kepada mereka yang berdegil. Dan ratusan orang mati hanya kerana memakai tarbus yang mereka bangga kerana ia seolah-olah menunjukkan kebanggaan nenek moyang mereka yang berjuang demi ISLAM.

Tapi kini. Ramai anak muda sekarang, yang seolah-olah malu akan keturunan mereka yang terdahulu, tidak maju dan kolot. Sehinggalah mereka memilih jalan mereka yang mereka lebih baik daripada apa yang dikecapi oleh orang terdahulu.

INGAT!!! DAHULU KITA SANGAT GEMILANG!!!

Dan kita terus meletakkan harapan kepada seorang yang duduk di dalam rumah yang dicat putih itu.

No comments: