Sunday, January 11, 2009

Dapat arahan..ikut!! Dapat amanah..jaga!!

Senang jer..

Mesti sentiasa berlari..jangan jalan-jalan..

Bila dapat arahan yang diberikan..ikut jer..

Bila dapat amanah yang diberikan..tolong jaga!!!

Gunakan kemudahan yang ada(torchlight) untuk misi ini..

mungkin merbahaya..jd..hati-hati yer..

ok..lari...



Apabila seseorang akan melalui suatu peristiwa yang kurang pasti, pasti akan rasa gemuruh, takut dan cemas. Mana tidak, diberi arahan untuk berlari di tengah pagi buta. Kenapa kena lari pulak? Kena tunggu giliran pula. Sejuk malam menusuk sehingga ke tulang sum-sum. Nyamuk pula rajin mencari rezeki di badan yang tak bersalah ni.

Itulah yang menjadikan diri kita hilang keyakinan, lupa pada tanggungjawab dan amanah, isti'jala (terburu-buru), kurang berfikir, merasa selesa dan hilang arah. Senang ditipu oleh musuh yang menyamar dikalangan kenalan. Tidak dapat bezakan diantara provokasi dengan arahan. Tidak dapat bezakan keutamaan dengan tanggungjawab.

Itulah bahaya dalam kita hendak bergelumang dalam dunia kepimpinan. Kita akan dikaburi dengan kekuasaan. Kita akan diliputi dengan bermacam-macam pujian sehingga kita lupa tentang tujuannya kita menggenggam tanggungjawab yang berat ini. Tahukah anda bahawa kitalah yang layak memikul amanah ini? Allah sudah memberi peluang kepada makhluk-makhluk yang lain untuk mentadbir alam ini, memimpin yang lain, memakmurkan alam ini. Tetapi apabila kita diuji sedikit, kita sudah tidak dapat memikul tanggungjawab ini dengan baik lagi.

Ada juga yang menjaga amanah dengan baik, ada juga yang dapat sempurnakan tugas dengan baik. Tapi ada juga yang menjaga amanah dengan sambil-lewa, ada juga yang melaksanakan arahan dengan keadaan terpaksa dan tidak rela. Mengapa hal ini berlaku? Itulah kebesaran Allah. Allah mahu menunjukkan kepada kita tentang kekuasaanNya. Tidak semua itu adalah orang yang sentiasa betul. Tidak semestinya juga semua orang itu adalah salah. Sesiapa yang melakukan kesalahan pasti dapat mempelajari kesalahan mereka, sedang mereka yang baik dalam kerjanya, beringatlah selalu bahawa kita satu hari mungkin akan tersilap juga. Perlulah kita sentiasa ingat-mengingati sesama kita tentang kebenaran dan juga kesabaran.

Kejayaan itu bukannya datang dengan harga yang murah. Tetapi ia perlukan sesuatu yang sangat berbaloi untuk kite mengecapinya. Bukan senang hendak memimpin, jadi ia perlukan perlaburan yang tinggi dalam kepimpinan. Pelaburan apa? Kalau bukan pelaburan masa, tenaga, harta, mahupun nyawa.

Dr. Abdullah Azzam pernah berkata:
"Alangkah indahnya kesusahan dan kepayahan dalam berjuang ini,
kerana ia adalah bunga-bunga serta taman-taman yang menghiasi perjalanan menuju kemenangan."

Sedikit Tips tentang Kepimpinan

Kita seharusnya sedar, mengapa "kita" dipilih untuk memenuhi sesuatu tugas. Kita seharusnya berfikir kenapa "kita" diberi arahan sedemikian. Adakah pemimpin kita adalah orang yang tak berakal dengan mengeluarkan arahan sedemikian?

Kenapa kita disuruh untuk sentiasa berlari?

Kenapa bagi peluang untuk kita bawa torchlight? Tapi sesiapa yang tak bawa, kenapa tak boleh pinjam pula?

Kenapa kita diberi barang amanah, tapi tak boleh baca atau buka sehingga ke destinasi terakhir?

Kenapa ketua jabatan nak tipu pula untuk rampas barang amanah?

Anda disuruh untuk sentiasa berlari kerana apa yang anda bawa itu adalah sesuatu yang sangat penting, bukan main-main. Kalau ia lewat, orang lain akan menderita kerana maklumat yang penting itu tidak sampai..

Anda diberi peluang untuk membawa sebarang peralatan untuk membantu anda dalam melaksanakan misi. Adakah berbaloi kalau anda hendak menjalankan misi, tetapi terkorban dipertengahan jalan? Apa pula nasib orang lain yang menanti-nanti sebarang maklumat penting itu? Anda tidak boleh meminjam orang lain kerana orang lain itu perlukan barang tersebut untuk diri mereka. Menjadi tanggungan sendirilah atas kesalahan diri sendiri. Seharusnya kita sedar bahawa kita harus bertanggungjawab atas segala kesalahan sendiri.

Barang amanah perlu dibuka sehingga destinasi terakhir kerana tidak mahu maklumat rahsia itu jatuh pada tangan orang lain. Hanya orang di destinasi terakhir itulah yang sangat memerlukan rahsia ini. Bagaimana kalau musuh dapat tahu tentang maklumat penting ini?

Ketua Jabatanlah yang paling bertanggungjawab ke atas semua orang yang berada di dalam jabatannya. Dia seharusnya kenal dan tahu potensi setiap ahli. Cara untuk mencapai hal itu, dengan menguji setiap ahli tentang kesetiaan dan kecekapan ahli. Orang yang paling setia adalah orang yang berani menegur kesalahan pemimpinnya kerana orang setia itu risaukan bahaya yang menimpa jika si pemimpin itu membuat kesilapan, kesannya pada orang lain pula.

Wahai anak-anak muda yang menjadi harapan kepada generasi akan datang, "kita" adalah orang yang punya sama tujuan dan pemahaman. "Kita"lah yang akan membentuk generasi-generasi yang serupa "kita" seperti mana orang terdahulu membentuk "kita".

Maka mengertilah..!!!
Kerja "kita" bukan sia-sia..!!
Kerja "kita" bukan main-main..!!
Kerja "kita" tidak akan terhenti di sini sahaja..!!
Kerja "kita" tidak akan mati hanya kerana kepergian seorang sahaja..!!
Tetapi perjuangan "kita" akan terus membentuk orang lain seperti "kita" juga..!!

2 comments:

Unknown said...

mantap hujah dikau ye. sangat2 menarik. analogi yg cukup mudah. pengisian penuh satu post. mantap. tak sia2 kau update, haha :D

Nurfatmah Nabilah Kamarulzaman said...

salam~~ haha.. btul3..

ana rse betul2 geram sbb terpedaya dgn ust shahrul.. Ya Allah, Insya Allah lpas ni, akan lebih berhati2 dlm menjaga amanah.. :)

~nice post.. salam~~